”Kunderna behöver aldrig fundera på vad vi tänker om dem”
Likabehandling beaktas i Hotel Helkas företagsverksamhet på ett övergripande sätt.
Med god praxis för att främja likabehandling avses en åtgärd eller arbetsmetod som på ett konkret sätt främjar likabehandling inom en organisation eller en gemenskap. Utgångspunkten för god praxis är viljan att ändra den egna verksamheten och den utvecklas vidare i takt med man börjar se resultaten.
På denna sida presenteras olika exempel på god praxis för att främja likabehandling. Det är viktigt att komma ihåg att organisationer är olika och därför finns det också skillnader i vilken praxis som fungerar bäst i dem. En åtgärd som fungerar bra hos en myndighet, kan kräva vissa modifikationer i privata företag eller organisationer.
Avsikten är att på denna sida samla en omfattande databank över konkreta åtgärder som kan ge inspiration såväl när det gäller likabehandlingsplanering som det praktiska genomförandet av planerna.
Du kan skicka oss tips på verksamhetssätt eller idéer genom vilka ni har lyckats förbättra arbetsgemenskapens, kundarbetets eller tjänsternas jämlikhet. Vi samlar dem på denna sida för att inspirera andra som funderar på hur likabehandling kan främjas. E-post: [email protected]
Likabehandling beaktas i Hotel Helkas företagsverksamhet på ett övergripande sätt.
Trakasseriombud vid Studentkåren vid Helsingfors universitetet.
Många metoder kann användas för bedömning av likabehandling.
I videon presenteras ett bra exempel på hur likabehandling och tillgänglighet kan främjas i olika tjänster och i arbetslivet. Annanpura sysselsätter synskadade personer och erbjuder tjänster för att förbättra webbtillgängligheten.
Textning på svenska.