Material för att ta upp hatretorik
Med tanke på förebyggandet av hatretorik är det viktigt att ge de unga/eleverna information och att ta upp ämnet med dem.
Hatretorik kan vara ett känsligt ämne och orsaka många slags reaktioner. Det lönar sig att reservera tillräckligt med tid för diskussion. Läraren/fostraren bör också sätta sig in i ämnet på förhand och bedöma hur det lönar sig att ta upp det med gruppen. Hatretorik kan också som fenomen kännas väldigt personligt för vissa deltagare, och en del kan själva ha blivit utsatta för det. Det lönar sig att börja lektionen med att sätta upp gemensamma spelregler för att skapa en trygg atmosfär.
Det finns gott om material om hatretorik som kan användas i diskussioner med unga/elever.
Till exempel följande material kan utnyttjas som stöd:
- Plan International Finland har gett ut ett omfattande material- och uppgiftspaket om hatretorik. Materialet är i första hand riktat till fostrare i åk 7–9, gymnasiet och andra stadiet. Materialet innehåller uppgifter och exempel på lektionsplaner för åk 7–9 och gymnasiet/andra stadiet: http://www.globaalikoulu.net/wp-content/uploads/2017/09/Plan_Vihapuhe_koulutusmateriaali_34s.pdf
- Skolbio rf har gett ut verktyg för behandling av temat hatretorik och yttrandefrihet. Materialet tar bl.a. upp identifiering av hatretorik, hatretorik på nätet och motretorik. (på finska) http://www.koulukino.fi/ckfinder/userfiles/files/Vihapuhe_ja_sananvapaus_26_4_(1).pdf
- I Mannerheims Barnskyddsförbunds handbok för vänelevverksamheten behandlas också hantering och förebyggande av hatretorik. (på finska) https://dzmdrerwnq2zx.cloudfront.net/prod/2018/01/16143318/Yhdenvertaisuus-Tukioppilastoiminnan-koulutusmateriaalit.pdf