Kommunikationens betydelse  

Kommunikation är viktigt när en organisation genomför sin likabehandlingsplan. Då kommunikationen sker via flera kommunikationskanaler blir den synlig och effektiv. Organisationens interna och externa kommunikation kan också vara ett utvecklingsobjekt i likabehandlingsplanen. 

Organisationens interna kommunikation måste fungera för att man ska kunna kommunicera på ett övergripande sätt om planeringen och genomförandet av planen. Lämpliga kanaler är exempelvis intranätet, externa webbsidor och personalevenemang. 

Kommunikation om planeringen  

Det är bra att ge tydlig information om likabehandlingsplaneringen och de åtgärder som fastställts i planen i olika kanaler. Kommunikationen bidrar till att planen blir synligare och mer effektiv  

  • när planeringsprocessen inleds 
  • i genomförandet av bedömningen och i kommunikationen om resultaten 
  • vid godkännandet och genomförandet av planen 
  • för att öka kännedomen om planen och likabehandlingsplaneringens betydelse. 

Kommunikation som ett sätt att främja likabehandling  

Kommunikationen kan vara en åtgärd bland andra som främjar likabehandling. I likabehandlingsplanen kan man formulera konkreta åtgärder för att göra kommunikationen mer likvärdig. Vilka målgrupper beaktar den nuvarande kommunikationen möjligtvis inte i tillräcklig utsträckning och hur kan de nås? 

Exempelvis i samband med rekryteringar är det bra att fundera på likabehandling i den externa kommunikationen: 

  • Finns det diskriminerande drag i platsannonserna? 
  • Har webbplatsens tillgänglighet beaktats? 
  • Berättar man om lokalernas tillgänglighet redan i platsannonsen? 

Det är också bra att informera om tillgängligheten när organisationen ordnar evenemang.

Tips från diskrimineringsombudsmannen: Kommunikation om tillgänglighet och inkludering inför ett evenemang 

Diskrimineringsombudsmannen informerar synligt om evenemangens tillgänglighet och inkludering. På detta sätt strävar man efter att föregå med gott exempel på hur man kan öka inkluderingen. 

Evenemangets tillgänglighet lyfts fram i sociala medier med hjälp av verbala beskrivningar och närbilder. Målet är att alla ska vara välkomna till evenemanget och att ingen ska behöva kontrollera detta genom att fråga separat. 

Före evenemanget säkerställs evenemangets tillgänglighet. För säkerhets skull är det bra att besöka evenemangsplatsen även om den är tillgänglig på papper. Information om tillgängligheten läggs till inbjudningarna till evenemang, även om man vet att besökarna inte har behov av tillgänglighet.