Yhdenvertaisuuskysely ja tietosuoja 

Yleinen tapa kartoittaa yhdenvertaisuuden toteutumista esimerkiksi työpaikalla on teettää henkilöstölle tai palveluiden käyttäjille kysely yhdenvertaisuudesta. 

Henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla kartoitetaan esimerkiksi: 

  • kokevatko työntekijät työpaikan yhdenvertaiseksi 
  • onko työntekijöillä syrjintäkokemuksia 
  • ovatko työntekijät havainneet muihin kohdistuvaa syrjintää sekä 
  • miten vaikuttavana työntekijät pitävät organisaation yhdenvertaisuustyötä. 

Tietosuoja 

Yhdenvertaisuuskyselyyn saattaa sisältyä kysymyksiä, jotka ovat arkaluonteisia ja joihin liittyy herkkyyksiä. Näitä voivat olla esimerkiksi kysymykset syrjintäkokemuksista ja kysymykset liittyen tietosuojalainsäädännössä määriteltyihin erityisiin henkilötietoryhmiin. Vastaukset ovat kuitenkin tärkeitä, sillä jotkut yhdenvertaisuuden toteutumiseen liittyvät asiat voivat tulla näkyviksi vain niistä suoraan kysyttäessä.  

Yhdenvertaisuuskyselyllä saa luotettavaa tietoa vain, jos vastaajat voivat olla varmoja, että heidän antamiaan tietoja käsitellään luottamuksellisesti. Kattava selvitys tietojen käsittelystä herättää luottamusta ja varmistaa saatujen vastausten luotettavuuden. Jos taas vastaajat pelkäävät, että heidät saatetaan tunnistaa aineistosta, ja vastauksia käsittelee liian moni henkilö, he eivät välttämättä uskalla kertoa kokemuksistaan avoimesti. 

Tietosuojan näkökulmasta yhdenvertaisuuskyselyn voi toteuttaa kahdella tavalla: 

  • varmistaen kyselyä laadittaessa, ettei vastauksista tai niiden yhdistelmästä voi tunnistaa ketään
  • tai varmistaen, että kysely toteutetaan tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

Jos päädyt keräämään tunnistettavaa tietoa, varmistathan tiedon karkeistamisen ennen kuin ryhdyt käsittelemään kyselyn tuloksia esimerkiksi suunnittelutyöryhmässä, ja erityisesti tuloksia julkistettaessa.  

Tutut ihmiset saattavat tunnistaa toistensa kohtaamia tilanteita tai jopa kirjoitustyylejä. Esimerkiksi vapaakenttien käyttäminen saattaa johtaa siihen, että kyselyllä kertyy tunnistettavissa oleviin ihmisiin liittyvää tietoa. Jos vapaakenttiä käytetään, kannattaa heti kyselyn suunnitteluvaiheessa ottaa yhteyttä oman organisaation tietosuojavastaavaan ja pyytää neuvoa tietosuojavaatimusten toteuttamiseen.  

Kyselyn kysymysten lisäksi tunnistettavissa olevaa tietoa voi kertyä, jos esimerkiksi käytetään henkilökohtaisia kyselylinkkejä tai jos kyselytyökalu asettaa evästeitä tai muita analytiikka- tai seurantatyökaluja. Kyselyn yhteydessä on siis hyvä kertoa, käytetäänkö sen yhteydessä evästeitä tai muita analytiikka- tai seurantatyökaluja. 

Muista yhdenvertaisuuden arviointia tehtäessä: 

  • Yhdenvertaisuuskyselyt kannattaa mahdollisuuksien mukaan toteuttaa anonyymeina, niin ettei vastauksia voi yhdistää tiettyyn henkilöön. 
  • Jos eri menetelmillä kerättävät tiedot mahdollistavat ihmisten tunnistamisen, kyseessä on henkilötietojen käsittely ja tietosuojalainsäädäntö tulee sovellettavaksi. 

Syrjinnästä tai häirinnästä ilmoittaminen 

Kyselyn yhteydessä on hyvä viestiä myös selkeästi organisaation toimintaohjeista syrjintä- tai häirintätapausten varalta. Kynnys ilmoittamiseen madaltuu, kun syrjintää tai häirintää kohdannut tai todistanut tietää kehen ottaa yhteyttä.