Bedömning av likabehandling

Det är viktigt att likabehandlingsplanen grundar sig på den information som organisationen samlat in för att den faktiskt ska svara på de behov som upptäckts i organisationen i fråga om likabehandling. Utarbetandet av planen inleds med en bedömning där organisationens verksamhet och verksamhetsmiljö granskas ur likabehandlingsperspektiv. Vid bedömningen ska olika diskrimineringsgrunder beaktas (se nedan). 

Vid bedömningen av utgångsläget kan man utnyttja befintlig information som finns inom organisationen, såsom personalenkäter och kundrespons – frågor som gäller dataskydd ska inte heller glömmas. Vid kartläggningen kan man också utnyttja till exempel jämställdhetsplanen.

Alla frågor som gäller diskriminering och osakliga situationer kommer dock inte upp i tillräcklig utsträckning om det inte frågas separat om dem. Därför rekommenderas det att det görs en separat bedömning där likabehandlingen granskas och där svar från fall till fall begärs av till exempel personal, intressegrupper och kunder.

Verktyg för bedömning av likabehandling har samlats på webbsidan Bedömning av likabehandling (Finlex).

Vad betyder diskrimineringsgrund? 
Enligt diskrimineringslagen får ingen diskrimineras på grund av ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person. Dessa omständigheter som gäller den enskilde som person kallas diskrimineringsgrunder. 

Vad avses med befolkningsgrupp?

När vi talar om befolkningsgrupper syftar vi på egenskaper utifrån vilka människor kan kategoriseras till exempel enligt olika diskrimineringsgrunder. Exempel på dessa befolkningsgrupper är bland annat sexuella minoriteter och könsminoriteter samt personer med funktionsnedsättning. 

När man talar om befolkningsgrupper är det viktigt att komma ihåg att människor inte bara företräder olika samhällsgrupper. De har också många betydelsefulla relationer genom vilka deras egen identitet och kontakt med omgivningen uppstår.

Tips 

Bedömning av likabehandling kan basera sig på flera metoder och källor för informationsinsamling, såsom

  • en kartläggning av hur befintliga strategier och anvisningar beaktar frågor som gäller likabehandling och icke-diskriminering
  • statistik och material som beskriver verksamhetsmiljön och kundkretsen
  • statistik och material som gäller personalen
  • indikatorer som beskriver verksamhetens kvalitet och andra material gällande resultatstyrning
  • kundrespons
  • klagomål gällande verksamheten
  • likabehandlingsenkäter som riktats till personalen och kunderna
  • konsultation med olika grupper
  • andra separata utredningar, såsom tillgänglighetskartläggningar och uppföljning av lagberedningen.